בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> תקשור והילינג > קלף יומי-קלף הצדק

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

תקשור והילינג

קלף יומי-קלף הצדק

רעיון הצדק הוא עתיק ימין ונולד יחד עם הציביליזציה האנושית . צדק שמימי , אוניברסאלי , אלוהי, צדק חברתי אנושי , צדק פרסונאלי , צדק פנימי הם צדדים שונים של אותו מושג מורכב , מעורפל ומשתנה מתרבות לתרבות , מתקופה לתקופה מצד אחד אך נצחי , מולד וטבעי מאידך
המאמר קיבל את הציון: המאמר קלף יומי-קלף הצדק קיבל את הציון 2.0 כוכבים  נצפה: 1862  |  דורג: 1
דרג מאמר זה
קלף יומי-קלף הצדק

מערכת קלפים של סלבדור דאלי
הקלף היומי-צדק


מושג הצדק פשוט כל כך ומורכב כל כך בו זמנית וכמוהו גם הקלף עצמו. רעיון הצדק הוא עתיק ימין ונולד יחד עם הציביליזציה האנושית . צדק שמימי , אוניברסאלי , אלוהי, צדק חברתי אנושי , צדק פרסונאלי , צדק פנימי הם צדדים שונים של אותו מושג מורכב , מעורפל ומשתנה מתרבות לתרבות , מתקופה לתקופה מצד אחד אך נצחי , מולד וטבעי מאידך.
בקלף של דאלי אנחנו רואים אישה ערומה , צעירה ויפה מחזיקה ביד ימין מאזניים וביד שמאל חרב. גם מי שלא ממש בקי במיתולוגיית עמים ידע להגיד שמדובר בתמונתה של אלת הצדק העתיקה.
הרעיון הוא שלצדק יש אלה משגיחה משלו רק מדגיש את חשיבותו המרבית לחיי אדם פרטי וחברה כולה. מעניין שבמיתולוגיה המערבית דווקא אישה ולא גבר מסמלים צדק. רק אולי במיתולוגיה הנורדית טיר הגבר הוא אל של צדק ושוויון אך לצידו פועלות וולקיריות שתפקידן לשפוט אומץ ליבם של הלוחמים ,ללוות אותם לוולהאלה ולהציגם בפני האל אודין. זה מעניין עוד יותר בהתחשב בעובדה שבפועל, בחיים האמיתיים תפקידה הציבורי של אישה היה מצומצם ביותר ולמרות שהיו כוהנות דת וסוגי נזירות לא זכו נשים בשר ודם לשפוט בהיכלי הצדק הארציים.יש אומרים שזכות להיות אלת צדק ניתנה לאישה עקב תפקידה כאם, מזינה,משגיחה ומחנכת, האחראית על יישור הדורים בתוך המשפחה, שלווה ושלום בית. יש כאלה שאומרים שזה גם קשור ליכולת נבואה של אישה השמורה לכוהנת טהורה וביטולה בדרך כלל.
בכל מקרה התמונה בקלף של דאלי מוכרת לנו כדמות של תמיס היוונית או יוסטיציה הרומית. למרות זאת מאזניים כסמל של שיפוט צודק מוכר לנו עוד ממצרים העתיקה. גם שם אלה מאט הייתה אחראית על עשיית הצדק ושמירת חוקי האלים. אחד האביזרים הבולטים והמוכרים של מאט היא נוצה שקישתה את ראשה . הנוצה סימלה טוהר המידות, צדיקות ויושר אולטימטיבי.אחרי מותו של אדם ליבו נשקל ורק מי שליבו היה קל יותר מהנוצה של מאט זכה לחיי הנצח.
במיתולוגיה היוונית אלת הצדק היא בעצם שילוש הקדוש של תמיס , אסטראה ונמזיס.
תמיס היא בתו של אורניואס(שמיים) וגאיה ( אדמה). עצם המוצא שלה מרמז על כך שצדק הוא חוק טבע, חוק אלוהי שעליו מתבסס היקום כולו והפרת החוק עלולה להוביל לאסון והרס מוחלט.נשק של תמיס הוא מאזניים. תמיס בוחנת את מה שנעשה במעמקי נפש האדם, בוחנת את כנות התפילה המופנית לאלים, כוונות האמיתיות של המתפלל, טיב האמיתי של הקורבן שהוקרב לאלים.
תמיס הרתה לזאוס ונולדה לה בת אסטראה שנשלחה ע"י אימה להשגיח על הצדק על פני האדמות. אסטראה ניסתה אך לא ממש הצליחה. חוסר צדק , התנהגות ברברית ובהמית של בני אדם הבריחו גם אותה אל השמיים. אך עדיין אסטראה נשארה בתפקידה והוא להשגיח על עשיית הצדק הארצי, מערכת המשפט והחוק האנושי. נשקה של אסטראה הוא חרב שמסמלת שלטון , כוח, עצמה, חדות האבחנות, הגיון שבחוק.
נמזיס נבראה מעצמה , אין לה אם ואב. היא רוח אם לא דמון. נמזיס היא אלה של צדק אישי, סובייקטיבי, יצרי. היא אלת הנקמה המגיחה מהגהנום , מסוכנת , בלתי נשלטת והרסנית.
הדמות של אלת הצדק המוכרת לנו היא דמות שמשלבת תכונות של תמיס ואסטראה ובדרך כלל מתייחסים אליה כתמיס או יוסטיציה. בדרך כלל היא מוצגת כאישה לבושה שעיניה מכוסות (סמל למשפט צדק ללא משוא פנים) שביד אחת (לרוב ביד ימין) מחזיקה מאזניים וביד השנייה חרב(לרוב מופנית כלפי מטה).


בקלף שלנו אלת הצדק ערומה.דאלי הוא לא הראשון שצייר את האלה ללא בגדים. כבר במאה ה16 הופיעו התמונות בהן אלת הצדק ערומה. הסימבוליות כאן פשוטה וברורה. צדק הוא טבעי , אלוהי וטהור.הוא לא מזדקן ולא מתעוות לעולם אלא נשאר יפה , בלתי מעורער ויציב.
סביב איבריה המוצנעים של האלה אנחנו רואים מין פיסת בד שקופה שמרמזת לקיומו של קרום הביטולין ומקשר בין הצדק לבין הקלף של כוהנת הגדולה הביטולית , בעלת יכולת נבואה, עוצמה מיסטית, ושומרת סודות העולם.
להבדיל מרוב התמונות והפסלים תמיס של דאלי נשארת פקוחת עיניים. היא לא זקוקה לכיסוי עניים כדי לשמור על אובייקטיביות , בתור נביאה היא יודעת בדיוק מי עומד בפניה , היא מכירה את אופיו האמיתי של אדם תודות למוצא האלוהי שלה. בכל מקרה מבטה מופנה פנימה וזה מסמל מצד אחד צניעות , ספק , חשיבה עמוקה ומצד שני מרמז שצדק האמיתי תמיד מתחיל בצדק פנימי וחשבון נפש שאדם עושה לעצמו.
חרבה של האלה מופנית כלפי מטה כרמז לכך שהיא לא ממהרת להעניש ושצדק לא בהכרח שווה עונש, מוות והכחדה. גם פשרה אפשרית כאן. אך חרב היא כוח ההרתעה שבאה להזהיר אותנו בפני השיפוט האנושי עוד בעולם הזה לפני שנשפט בעולם הבא.
בתמונות העתיקות הרבה פעמים נראה את תמיס עומדת על ערימת ספרים שמסמלים כמובן חוק. האלה של דאלי עומדת על השמיים כאשר ראשה הוא במים וגופה נמצא על רקע של אדמה.
כמובן העמידה על השמיים מדגישה שוב פעם את המוצא האלוהי של החוק , חוק אוניברסאלי ששולט ביקום כולו .השמיים, יסוד האוויר ,שבטארוט בא לידי ביטוי בסדרת החרבות, מסמלים אינטליגנציה, חשיבה מופשטת, ידע תיאורטי , הגיון , חשיבה לינרית וכו'. וכזה הוא גם החוק, מלומד , נטול רגשות ,מבוסס על עקרון של סיבה ותוצאה.
הראשה של האלה במים .יסוד המים (סדרת הגביעים) מסמל רגש, זרימת האנרגיה אל העולם החומר, כוח החיים, הכלה ואמפטיה. איך זה יתכן שאלת הצדק , שומרת החוק , השופטת האולטימטיבית מושפעת מרגשות? אז זהו שרגש הוא בלתי נפרד ממחשבה , הוא חלק אינטגראלי ממנה. ללא רגש אין חוויה, ללא חוויה אין למידה. אין הגיון בלי רגש, לפי כך אין צדק אנושי ללא רגש. יסוד המים כאן מסמל את הצדק האנושי , את אסטראה.
האדמה (סדרת מטבעות) שבמרכז הקלף מדברת על צורך באיזון בין שני היסודות אויר ומים מצד אחד אך גם מדברת על צדק מעשי, פרקטי , יום ימי וחומרי. מדובר במערכת שאמורה לאזן בין אינטרסים שונים של פלחי אוכלוסיה שונים, בין בני אדם שונים, בין תועלת החברה לבי חופש הפרט, בין שוט לבין גזר, בין הענישה לבין חמלה , בין הרשעה לבין זיכוי, בין דיני השמים לבין דיני המלכות.
אך יש כאן עוד פרט חשוב בתמונה,היעדרותו של יסוד האש (סדרת המטות) שמסמל אינטואיציה, כוח חיים הראשוני, אנרגיה חייתית ולא מרוסנת וכו'. וזה כמובן לא מקרי. אם הצדק לא נעשה, אם תמיס ואסטראה נכשלות מגיחה מאש הגהנום נמזיס, אלת הנקמה הברוטאלית שלוקחת את החוק לידיה על סמך תחושה פנימית עמוקה ועלבון בוער. נמזיס לא זקוקה לספר חוקים ולא לפסק דין מנומק. היא תובעת, שופטת ותליינית. היא אולי נעדרת פיזית מהקלף אך רוחה תמיד שם .
יש עוד פרט קטן אבל חשוב בקלף וזאת אבן קטנה. אנחנו יודעם שהרבה פעמים צדק מותקף ע"י הרשעים, אינטרסנטים למיניהם . מנסים לרגום את הצדק באבנים, שוב פעם לגרש אותו מחיינו , מהחברה האנושית. הרי צדק נראה ערום ופגיע כמו האישה הצעירה שבתמונה. אך אין זה כך. דרכה של אלת הצדק לפעמים מפותלת ונסתרת מהעין ולא מובנת לנו , בני תמותה מין השורה. אך לכל מעשה תוצאה, לכל מעשה מחיר משלו . וכל מי שמשליח אבן אל הצדק סופו להיפגע מאותה אבן עצמה.
פרוש הקלף.
הקלף שייך לסדרת קלפי מאיג'ור ומתייחס בראש ובראשונה לעינייני רוח ונפש, אנרגיה וקשר שלנו עם אישיות גבוהות ,עם היקום , עם האלוהים, לצדק טבעי ואוניברסאלי ,לשינוי עמוק בסדר עדיפויות, בכניעה לחוק וסדר האלוהי , בכמיהה לאיזון וצדק, לחיפוש דרך , לצורך בטהור פנימי , במציאת משמעות והגיון בין כאוס של העלם הזה. אך אין זה אומר שלקלף אין השפעה ופרושים בכל מה שקשור לחיי חומר , לחיי היום יום. הפרוש תלוי תמיד בפריסה ובמהות השאלה.
אם אתם נהגים לשלוף קלף יומי ושלפתם קלף צדק זה אומר שהנושא בהחלט בוער וחשוב לכם בכל הרמות. לא מדובר רק בחיפוש אחרי הצדק השמימי אלא בנושא צדק ושיפוט צדק בחיי השגרה.זה אומר שמשהו בחיים הפרטיים שלכם לא מתנהל כשורה, שעלבון רב וכאב ואי שקט פנימיים כבר נותנים את אותותיו בחיים שלכם. חשוב לזכור שלפני שאנחנו יוצאים לקרב על הצדק חשוב לבחון בראש ובראשונה האם אני חי חיי צדק. האם אני ישר וכן עם עצמי ועם אחרים? האם אני מקיים את מה שאני דורש מאחרים? האם החיים שלי מאוזנים ?האם אני יודע לאזן בין פרטי וכללי, בין תועלת אישית לבין צורך משפחתי , חברתי? האם אני איש הגון ואם אני יודע לבקש סליחה מצד אחד ולמחול ולסלוח מצד שני?.

בברכה,

מוריאל
אהבתם?

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים