בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> בריאות ותזונה > תזונה ע"פ הרפואה הסינית

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

בריאות ותזונה

תזונה ע"פ הרפואה הסינית

עקרונות התזונה ע"פ החשיבה הסינית וטיפים לשיפור הבריאות וההרגשה ע"פ תזונה זו
המאמר קיבל את הציון: המאמר תזונה ע  נצפה: 1235  |  דורג: 1
דרג מאמר זה

תזונה
בבואנו לחשוב על תזונה סינית/טבעית או לנסות להבין את התזונה הזו עלינו קצת לשים בצד את כל אשר אנחנו יודעים על תזונה מודרנית.
עלינו להבין שבזמנו (לפני 3000 שנה) לא היו כלים בכדי למדוד את רמות הסוכר בדם או את כמות הפחממות הדרושה לנו.
מה שהיה לסינים היא התחושה, הם חיפשו את התחושה הטובה בכל דבר ומשם הניחו כי התחושה הטובה תביא גם לבריאות טובה יותר. השמח בחלקו הינו האדם הבריא ביותר לפי החוכמה הזו ולא מי שנטול מחלות הוא האדם הבריא לפי אמונה זו.
לכן כשאנחנו מדברים על תזונה סינית עלינו להסתכל עליה בצורה מאד פשוטה ולסמוך על הרצון או התשוקה הטבעית של הגוף, ככלל מה שהגוף מבקש בד"כ זה מה שהוא צריך ועלינו לסמוך על זה גם אם זה נראה לנו לא הגיוני או "בריא"
הגוף בעצם כל הזמן דורש לא רק את המזון שהוא זקוק לו מבחינה פיסית (כמו פחמימות וסוכרים למשל..) אלא גם ובעיקר את המזון לו הוא זקוק מבחינה רגשית ואפילו רוחנית.
אספקט אחד ועיקרי בתזונה הוא הטעם, לכל טעם יש את המשמעות שלו ואת היכולת ליצור הרגשה מסוימת, בכוחו של הטעם לשנות אנרגטית את מצב הרוח ועל ידי כך לחזק את נפש או רוח האדם שהיא בעצם מה שבסופו של דבר יוצרת את הגוף הפיסי על כל משמעותיו.
בטעמים אנו יכולים לחלק לחמישה עיקריים : מתוק, מלוח, מר, חריף, וחמוץ.
לכל טעם ישנה אנרגיה וכוח השפעה על מצבנו האנרגטי בחיים.
הטעם המתוק מרגיע, החריף פותח ומניע, המר סוגר, המלוח מייבש והחמוץ מכווץ.
כעקרון כאשר ישנה תשוקה של הגוף לטעם אחד עיקרי עלינו לשים לב לאותו הטעם ולהזין את הגוף באותו הטעם שהוא צריך, אבל!!! עלינו להזינו באוכל שהוא יותר בריא ויותר מתון. למשל למי שיש רצון עז למתוק (למי אין...) עלינו לספק לגוף את כמויות המתוק אותו הוא דורש אך במקום מאכלים פחות מזינים כגון שוקולד, סוכר, עוגות, וכו', נרצה להזין אותו בירקות מתוקים בעדינות כמו גזר מבושל, בטטה, דלעת וכו. ככל שנאפשר לעצמנו לקבל את הטעם לו אנו זקוקים באופן בריא כך פחות ופחות נזדקק למזונות היותר מזיקים.
לכל טעם יש את היתרונות שלו ונוכל להשתמש בו על מנת לשפר את מצב רוחנו, להלן כמה דוגמאות:
• בטעם המתוק נשתמש כאשר נרצה לחזק את המרכז שלנו ולהתחבר פנימה, אנחנו בעצם מחזקים את האחיזה באדמה ונוכל לחזק את שיקול הדעת שלנו בכל נושא ע"י אכילת מתוק עדין, לחיזוק שרירים וגפיים, בעיות איכול שונות, מחשבות יתר, וחזרה לאיזון כללי.
• בטעם החריף נשתמש כאשר אנו מרגישים סגורים ורוצים להפתח, למשל בחברה עם אנשים (כמה מצחיק זה לראות אדם שאכל חריף חזק – ישר זה משחרר משהו באווירת החדר), לפתיחת הנשימה, עצירות גדש באף, צינון דיכאון (ע"י הנעה של האנרגיה)סינוסים.
• בטעם המר נשתמש כאשר אנו רוצים קצת להסגר רגשית במובן הטוב של המילה, הכוונה היא לרגשנות יתר שאנו רוצים למתן אותה, ניתן לראות זאת היטב באנשים המעשנים וששותים הרבה קפה, הטעם המר בעצם מרגיע את הרגשות ומאפשר להם לחשוב בצורה יותר רציונאלית כמו לעצור את הרגש לפני שהוא עולה על גדותיו וכך להחליט החלטות יותר שקולות. זו מעיין בקרה ושליטה על הרגשות. הרגשה של חוסר שקט רגשי חוסר סיפוק הטעם המר יכול לעזור.
לפי הטבלה הבאה נוכל למצוא מאכלם שאותם נעדיף לאכול כאשר יש לנו תשוקה מסוימת לטעם מסוים.
מרוכז מאכלים עדין מאכלים
מר חזק קפה,סיגריות, על האש, אוכל שרוף מר עדין סלרי, קולורבי, חילבה, תה ירוק
מלוח חזק מלח, חטיפים מלוחים, רוטב סויה מלוח עדין פולי סויה, אגוזים, אפונה, עדשים
מתוק חזק סוכריות, סוכר, ממתיקים מלאכותיים מתוק עדין בטטה,סלק,גזר, אורז, פירות
חמוץ חזק חומץ, שימורים בחומץ, קטשופ חמוץ עדין עגבנייה, שומשום, אשכולית, יוגורט
חריף חזק אלכוהול, סחוג, פלפל חריף חריף עדין שיבולת שועל,בצל, סלרי, צנון כוסברה

חשוב להבין שכאשר אנחנו אוכלים טעם מסוים באופן חזק וקיצוני אנו למעשה לא נותנים לגוף את מה שהוא זקוק.מכיוון שהמח מקבל פקודה שהנה קיבלנו את מה שאנו צריכים אך למעשה הגוף לא קיבל שום ערך תזונתי שיבנה אותו מבפנים, אלא רק "אקמול" לתקופה קצרה, לאורך זמן עלינו למתן את הטעמים של המאכלים ועל ידי כך להגיע לשורש הפנימי של הצורך בטעם מסוים, כאשר נעשה כך אנחנו לא "נזדקק" לאותו טעם קיצוני ולמעשה נשפר את הבריאות שלנו.
ישנם עוד כמה כללים חשובים בתזונה שעלינו להקפיד....
1. להפחית שימוש במיקרוגל ולהשתמש יותר במקור של אש גלויה על מנת לקבל את הטעם הטבעי של המזון ולא לאבד חלק עיקרי מהאנרגיה החיונית שנמצאת בו.
2. כמובן אוכל שהוא הכי טרי שאפשר ושגם גדל במקום האכילה, למשל בארץ תמיד נעדיף ירקות ופירות שגדלים כאן מכיוון שהם מתאימים לאקלים שבו אנו חיים וכך לאנרגיה הפנימית שלנו שדומה לאזור או לטבע שאנו גדלים, ייבוא פירות או ירקות ממקום אחר יכולה להפר את האיזון הטבעי שלנו המותאם לאזור בו אנו חיים. (הזעתר הינו הצמח הקלאסי שמתאים לאקלים בארץ ולכן צריכה שלו יכולה להתאים באופן טבעי למזג שלנו. כמו כן מומלץ לאכול פירות וירקות על פי העונה שלהם, כלומר במידה ומגדלים פירות וירקות בחממה שלא על פי העונה אז מבחינת האנרגיה זה לא יתאים למה שאנו (למשל עגבנייה גודלת בעיקר בקיץ ובשלהי הקיץ ולכן פחות מתאימה בחורף). ככל שנתאים עצמנו לטבע כך ייטב..
3. כאשר אנו קמים בבוקר בד"כ אנו לאחר 10 שעות לפחות ללא אוכל בנוסף עלינו לקבל אנרגיה חשובה להמשך יום העבודה, בשל כך ארוחת הבוקר הינה סופר חשובה ובעצם מקנה לנו את הבסיס לכל היום, כאשר אנו לא אוכלים ארוחת בוקר בד"כ כלל יהיו לנו סימפטומים של עייפות, חוסר ריכוז, צורך בנישנוש תמידי, אי שקט ועצבנות. אי אכילת ארוחת בוקר נמשלת להליכה לקרב עם מחסנית ריקה... למעשה הגוף צריך למצוא את האנרגיה שלו מתוכו ולא מהמזון מה שמאמץ אותו עוד יותר.
4. ארוחת הערב צריכה להיות מועטה וצנועה ומוקדמת ככל האפשר, לסביבות השעה 18:00-19:00, לאחר השעה הזו לא מומלץ להמשיך ולאכול מכיוון שהדבר יכול לגרום להתרגשות יתר של מערכת העיכול ועקב כך לקשיי הרדמות וערנות "מעצבנת", מומלץ בשעות הערב לאכול הרבה נוזלים כמו מרק או תבשילך חם עשיר בנוזלים מכיוון שאלו השעות הביולוגיות של הכליות ושלפוחית השתן ובשעות אלו הגוף מניע את הנוזלים בגוף ומנקה אותו.
5. אופן האכילה אמור להיות נינוח וללא הפרעות כלל, כמו טלוויזיה, מחשב, עיתון, פלאפון ואפילו שיחה, כל אילו מסיתים את הריכוז מהאוכל מה שגורם ללעיסה שטחית ובליעת ארוחות ומעמיס על מערכת העיכול וכפועל יוצא מכך אנו שוב נהיה לא מרוכזים ועייפים.
6. שתיית מים כדאית לפני האוכל ולא במהלכו, לאחר הארוחה כדאי להמתין מעט (כ20 דק עד שעה לפני שלוגמים מים), אם כי במידה והגוף דורש מים באופן ברור יש לתת לו את מבוקשו. לגבי מים חשוב מאד שלא לשתות מים קרים מדי או קרים בכלל, הקיבה אינה אוהבת קור אלא מעדיפה חום לכן עדיף לשתות מים פושרים או מעט חמימים על מנת להשתלב באופן טבעי בטמפרטורת הגוף. 2 כוסות מים חמימים על הבוקר יכולים להטיב עם הגוף ועם הכליות על מנת להתחיל את היום בצורה חלקה.
מומלץ לכל אחד לקרא ולמצא איפה הוא מתחבר והיכן הוא יכול לשפר את התזונה, זוהי תורה סינית שהיא באופן כללי ועל כן בכל רגע נתון אינה יכולה להתאים לכל אדם, ככל שתמצאו בחומר הנ"ל משהו שאתם מתחברים אליו ומסוגלים לשנות בלי יותר מדי מאמץ או שינוי קיצוני מדי ובלי וויתור שהוא גדול מדי בשבילכם, כך תוכלו גם לשנות ולהתמיד .
בתאבון!!!
אהבתם?

כתבות נוספות ממדור בריאות ותזונה

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים