בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> יוגה > יוגה ותזונה - "יוגה ערבה" 2011

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

יוגה

יוגה ותזונה - "יוגה ערבה" 2011

המאמר קיבל את הציון: המאמר יוגה ותזונה -  נצפה: 1439  |  דורג: 0
דרג מאמר זה

יוגה ותזונה
רבים מהתלמידים המתחילים נוהגים לומר בכניסתם לשיעור "באתי להתנתק!". ואנו מורי היוגה מנסים להעמיד דברים על דיוקם. " להתחבר!". המילה יוגה משמעותה איחוד של הגוף ,התודעה והנפש. על כן אין להפריד את התרגול מן החיים. מטרת היוגה היא איזון הנפש ופיתוח היכולת להתבונן במציאות כפי שהיא, על מנת לאחד את הנשמה הפרטית עם האונברסלי. תרגול היוגה מאפשר מעורבות רבה יותר בחיים מתוך איזון נפשי רב יותר. ולאו דוקא התנתקות או פרישות. נופש יוגה (retreat) הוא הזדמנות נפלאה למתרגלי היוגה לחוות אספקטים נוספים של היוגה שאינם מקבלים ביטוי מספק בשיעורים הרגילים. היוגה בשלמותה היא דרך חיים, ו"החיים הם יוגה". שרי אורובינדו (1872-1950) מגדולי המאסטרים של היוגה , אשר שילב בחינוכו ובתפיסת עולמו את המערב עם המזרח, תבע את המושג: "All life is Yoga". ובו כיוון לדרך המשלבת את התרגול בחיי העשיה והיצירה, ואינה מפרידה את התרגול מחיי היום יום.
אימרה עתיקה בנוגע לאוכל אומרת: "הנך מה שאתה אוכל", אין ספק שמה שאנו אוכלים קשור ומשפיע על גופינו ועל נפשינו. ואין ספק שתרגול היוגה ושיפור באיזון הנפשי שלנו ישפיע על דרך אכילתינו, ובעצם על כל אספקט בחיינו.
אחת מהיצירות הדתיות והפילוסופיות החשובות של הודו ה"בהגווד גיטה" ("שירת האל"), מדגישה את חשיבות העשיה והמעורבות בחיים לעומת הפרישות (לוחם המגלה שחובתו להלחם אינה סותרת את דרך היוגה, אם היא מבוצעת מתוך המניעים הנכונים) מגדירה כך (פרק 6 16-17): "המרבה באכילה או הממעיט בה, הנאחז בחבלי שינה והמאחר בנשף - אין נתיב היוגה ראוי להם. המתון, הכובש את יצרו באכילה, בהנאות, וכן בפעילות, בשינה ובערות – בעבורו היוגה תעביר ותבטל כל מצוקה."
על פי היוגה (בהגווד גיטה פרק 14) שלוש אנרגיות, מהן ניגזרים שלושה סוגי יסוד של מזונות: צלילות או טוהר (סטווה), להיטות (רג'ס) ועכירות (טמס)
המזון הצלול, הסטווי:
הנו מזון טהור המורכב מירקות, פירות, דגנים קטניות וכדומה. המזון הסטווי מספק טוהר ושלווה לתודעה, מזון זה מרגיע את הגוף ואף מזין אותו.
המזון המלהיט/ מסעיר את התודעה, הרג'סי:
הנו מזון מעורר המורכב מתבלינים, חומרים חריפים, בשר, אלכוהול, דגים וביצים. המזון הרג'סי מעורר את היצר החייתי באדם ומביא למצב של חוסר מנוחה. גורם גם להפרעות בעצבים ובמערכת הדם, כגון לחץ דם גבוה הקשיית עורקים ומחלות של חומצת השתן.
המזון המעכיר המכביד הטמסי:
הנו מזון שאינו טהור המורכב ממזון רקוב, מעופש ובשל יתר על המידה. המזון הטמסי גורם לאדם להיות עצל ומשפיע לרעה על בינתו של האדם. גורם לירידה ביכולת החשיבה, איבוד אידיאליים וכל תכלית בחיים. כמו כן גורם למחלות גוף כרוניות (עליהן אדון בהמשך).
כפי הנראה ככל שהמזון טהור ומזין יותר כך השקטת התודעה גבוהה יותר. המזון הטמסי והרג'סי גורם לגוף להיות במצב של חוסר מנוחה ולהשתוקק לכמות נוספת של החומרים הרעילים לגוף ולתודעה. אנו רואים קשר ישיר בין המזון הנכנס לגוף לבין מצבנו הנפשי כתוצאה מפירוק המזון במערכת העיכול ולאחר כך למערכת הדם ולמוח. בהתאם לדרגת הטוהר הנפשי של האדם הריהו באופן אינסטינקטיבי בוחר סוגי מזון המתאימים להוויתו. בכל מקום ניתן לראות שאנשים משנים לפתע את סוג מזונם מבלתי טהור לטהור, ככל שרמת המודעות והטוהר הנפשי עולה. הלא-צמחונים משנים את תפריטם לצמחוני או ממעטים בבשר, בשעה שמתפתחים מבחינה רוחנית.
היוגה אינה מטיפה להתנזר מכל האסור אלא לנסות ולהתקרב ככל האפשר למזונות טהורים. תמיד יש לזכור שהטבע מופלא בחכמתו, הואיל והוא מייצג את החוכמה האינסופית של הבריאה !

לפי הרפואה האירובדית, רפואה הודית עתיקה, שהתפתחה לפני אלפי שנים בהודו על ידי אנשי חוכמה ונביאים כעקרון לעזור למין האנושי בכל תחלואיו. האיורובדה תופסת את המזון כ"חיים" של כל היצורים החיים בעולם זה, מכיוון שהמזון הוא זה המזין את הגוף !
התפריט המומלץ לתלמיד היוגה על פי האירוודה:
• כל סוגי האגוזים
• דגנים: אורז מלא, דוחן, קינואה, כוסמת
• כל סוגי הקטניות: עדשים, מאש, שעועית
• ירקות ופירות טריים מומלץ אורגני
• מים
תפריט זה אמור לספק ליוגי את כל הויטמינים החשובים, המינרלים, החלבונים והפחמימות להם הגוף זקוק כדי לבנות ולתחזק את עצמו !
כמו כן האירובדה מחלקת את העולם וכן את האדם לשלושה כוחות : KAPHA, PITA, VATA
KAPHA – מתורגם כליחה או ריר, אולם הכוונה היא לנוזל אשר הנו הבסיס לכל רקמות הגוף, פרוטופלסמה. הנה שומרת על שימון הגוף ועיקרה שמירת אנרגיה ומשויכת לתכונת עקשנות והתמדה. מים.
PITA – מתורגם כעצבנות, אי שקט, מרה. משויך מאד לטמפרמנט. Pita הנה האש השוכנת בגוף. הנה מתבטאת בעיכול, חום הגוף, חזות בריאה, רגשות(פחד, כעס, שמחה), בהירות וכל ההפכים כאשר ישנו חוסר ב"Pita". תכונותיה חום ושינוי צורה. אש.
VATA – מתורגמת כ"רוח". דורשת תנועה. משויכת לאנרגיה מנטאלית. מאפייניה הם: קור, יובש, חוסר מסה ותנועה בלתי פוסקת. שולטת בשני הכוחות האחרים.
כל אדם מכיל את שלוש הכוחות הנ"ל במינונים שונים.

להבעיר את "אש העיכול" ((Agni על פי הרפואה האירובדית
"אש העיכול" הנה חיונית לבריאות טובה ! כאשר הנה נחלשת מתחילות בעיות בעיכול עקב תזונה לקויה. עיכול נכון דורש שה"בערות" השונות בגוף – הכימיקלים, האנזימים, החומצות ושאר מיצי העיכול יהיו בהתאמה לצמיחה, לכוח, לגוון העור, לשמחה ולסייע לקיום גוף בריא. תהליך העיכול מתרחש בשל חום הנוצר מתהליך של התערבבות מספר כימיקלים, בגוף, המים הם אשר מקלים על העיכול והאוויר אשר מלבה את האש. האש היא המרכיב החשוב ביותר בתהליך העיכול
מספר תרגילים לחיזוק "אש העיכול" ולטיהור הנשימה

"נטי" – תרגיל לטיהור האף

החדרת מי מלח לנחיר אחד והעברתם (ללא בליעה) לעבר הגרון והוצאת המים מהפה. את המים הנותרים בחלל האף, מוציאים בנשיפה.
"אגניסארה קריה" – תרגיל לטיהור איברי העיכול
הקריה גורמת לחידוש , המרצה ועידוד אברי הבטן הפנימיים של מערכת העיכול והמעיים, מסיר גזים ועצירות. מצב התחלתי של אודיאנה בנדה (הוצאת אויר ויניקת הבטן אל מאחורי חיבור הצלעות) תחילה שחרור בטן עליונה ואחריה בטן תחתונה ע"י כך נוצר גל הנע מלמעלה למטה.
"נאולי קריה" – תרגיל לטיהור הקיבה ותעלת העיכול

הקריה גורמת לחידוש , המרצה ועידוד אברי הבטן הפנימיים של מערכת הקיבה והמעיים, טובה מאד לעצירות, שלשול, חומציות וחיזוק ה"VATA". מצב התחלתי של אודיאנה בנדה ושחרור צד ימין או שמאל ויצירת גל (חביצה) מצד לצד תוך כדי עיסוי האיברים הפנימיים.
בפסטיבל "יוגה ערבה" יתאפשר לנו להתבונן, להנות ולתרגל את היוגה בדגשים נוספים כמו התזונה. היוגה מחלקת את העולם, בני האדם וגם את המזונות לטיפוסים או לאנרגיות שונות. ובכך מאפשרת התאמה כללית, אך גם אישית של התזונה לכל אחד מאיתנו. בסדנא שלנו, ניתן לטעום את אורח החיים היוגי בצורה רחבה יותר. נתאים את המזון לתרגול, נתרגל תרגילים מיוחדים לפני האוכל ואחריו, אשר ישפיעו על מערכות העיכול וההפרשה, ותרגילים מיוחדים לקראת השינה ואחריה. בסדנאת יוגה (ויג'נאנה) ותזונה בלוטן, נייחד זמן מה להרצאת תזונה ונחבר את הקצוות.


עופר בינשטוק– מורה לחינוך גופני | מנחה קבוצות | מורה לויג'נאנה יוגה | | 052-4483919

אהבתם?

כתבות נוספות ממדור יוגה

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים