בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> לימודים והעשרה > כתיבה יוצרת לנוער ותרומתה לפיתוח היכולות האישיות

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

לימודים והעשרה

כתיבה יוצרת לנוער ותרומתה לפיתוח היכולות האישיות

"אם קריאה נחשבת כתורמת ומפתחת יכולות – כתיבה יוצרת תורמת פי עשר ויותר"
המאמר קיבל את הציון: המאמר כתיבה יוצרת לנוער ותרומתה לפיתוח היכולות האישיות קיבל את הציון 5.0 כוכבים  נצפה: 1774  |  דורג: 2
דרג מאמר זה
כתיבה יוצרת לנוער ותרומתה לפיתוח היכולות האישיות

טומי בן, סופר, יוצר ומנחה סדנאות לכתיבה יוצרת והנחייה אישית בחיפה

בתאריך 18.07.2011 תיפתח בפעם הראשונה בחיפה 'סדנת קיץ לנוער – לכתיבה יוצרת'. האירוע בהחלט מחייב התייחסות ערכית ומעט רקע מחקרי. על תרומתה הגדולה של הקריאה לפיתוח יכולות אישיות ומיומנויות תקשורת בכלל, ולצעירים ולנוער בפרט – אין צורך להרחיב את הדיבור. הקשר בין קריאת פרוזה וספרות להתפתחות אישית, כבר אינו נזקק לממליצים ולהוכחות. הקשר ברור, מוכח ובעצם איש כבר אינו מערער עליו. מחקרים אמריקאים וסקנדינביים שנעשו במהלך העשור האחרון בדקו את הקשר והתרומה בין כתיבה יוצרת לבין פיתוח יכולות אישיות ומיומנויות תקשורת בקרב צעירים – והממצאים בכל המחקרים דומים ופשוט מדהימים בעוצמותיהם (גם אם אינם מפתיעים בכיוונם).

כל מחקר קבע לו הנחות מחקריות ושיטות מחקר משלו – אך המכנה המשותף לכל המחקרים היה התייחסות לשלוש קבוצות ביקורת אופייניות לפחות, כולם של בני נוער וסטודנטים: בקבוצה הראשונה מי שאינם נוהגים לקרוא ספרים (פרוזה וספרות) כלל וגם אינם כותבים כתיבה יצירתית מכל סוג שהוא (וכתיבה או קריאת מיסרונים, צ'אטים וטוקבקים וודאי שאינה נחשבת...). בקבוצה השניה מי שקוראים ספרים (פרוזה וספרות מכל סוג שהוא) בהיקף שבין חמישה לעשרה ספרים בשנה – אך אינם כותבים. בקבוצה השלישית מי שקוראים (בכל כמות וגם בכמות יחסית מועטה) – אך עוסקים בכתיבה יצירתית, וכותבים בהיקף שבין שלושה לששה טקסטים בשנה (מכתב של ממש, סיפור קצר, יומן אישי, רפורטאז'ות עיתונאיות, מחקרים לימודיים ואחרים).

כל המחקרים בדקו את קבוצות הביקורת במספר קריטריונים: יכולות הבעה (בעל-פה ובכתב), יכולות תקשורת וקומוניקציות בכל המדיות, עולם הדמיון והיצירתיות, הישגים לימודיים, רגישות והכלה, ואפילו את נושא הדחיינות ועמידה במשימות מול מועדים קצובים. הממצאים היו ברורים וחד משמעיים: חברי הקבוצה השניה ("קבוצת הקוראים") עלו בכל הקריטריונים הנבדקים על חברי הקבוצה הראשונה ("שאינם קוראים") פי חמישה ויותר – בממוצע. הנתון הזה כשלעצמו אינו מפתיע ואפשר שאינו מצדיק בכלל את הטרחה במחקרים. אלא שקבוצת הביקורת השלישית ("קבוצת הכותבים") היא זאת ש'נתנה את כל ההצגה': חברי קבוצת הכותבים עלו בכל הקריטריונים הנבדקים על חברי קבוצת הקוראים פי חמישה ויותר – בממוצע, ופי עשרים וחמישה יותר מחברי הקבוצה הראשונה ("שאינם קוראים"). ממצאים מדהימים במכפילים שלהם – אך כמובן שאינה מפתיעים בתוצאה הכיוונית שלהם.

המחקרים וממצאיהם אינם יכולים להשאיר אדיש אף אדם שקרוב לנושא. הורים, מחנכים, חוקרים ומנחי כתיבה יצירתית – שלא לדבר על הצעירים עצמם – חייבים לתרגם את הממצאים למעשה ולרכישת מיומנויות והרגלי כתיבה. סדנת הקיץ שתיפתח בחיפה בתאריך 18 ליולי 2011 פותחה במיוחד ע"י מחבר המאמר לטובת הנושא. הסדנא תשלב הנחייה בכתיבה יצירתית כפעילות פנאי צעירה ותוססת, עם אווירת קיץ ויצירה בחוץ, בסביבה מאתגרת ומהנה לכל המשתתפים הצעירים. הנאה, יצירתיות והתפתחות אישית – מובטחים. כדאי וחשוב להתקשר בהקדם (052.6806147), להתרשמות ולקבלת פרטים, ולרישום. מספר המקומות מוגבל!
אהבתם?

כתבות נוספות ממדור לימודים והעשרה

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים