בחר תחום:
בחר פעילות:
בחר אזור:
בחר עיר:
חוג >> מגזין >> חוגים טיפוליים > התדר האחר קסם הצליל

חיפוש מהיר:

לאיזור האישי
משתמש: סיסמא:
התחבר למערכת הניהול של חוג
בין לקוחותינו
הירשמו חינם להטבות

חוגים טיפוליים

התדר האחר קסם הצליל

כתבה שניכתבה עלי בד"ר יאנג
מאת מאיה אטקין
בנושא צלילים וילדים מיוחדים

אשמח אם תיקראו
המאמר קיבל את הציון: המאמר התדר האחר קסם הצליל קיבל את הציון 5.0 כוכבים  נצפה: 1546  |  דורג: 3
דרג מאמר זה

תרפיה במוסיקה באוטיזם- הניסיון של ליאת


אחד הדברים הקשים בטיפול בילדים
אוטיסטים, היא העובדה שלמטפל כמעט אין שום סימן שהוא בדרך הנכונה. לא דיבור, לא מבט, לא מחוות גוף. אפילו יוזמה של תקשורת מצידו, בעולם שלהם לא תמיד מקבלת משמעות.

אוטיזם נחשבת לתסמונת שאי אפשר לרפא לחלוטין, אבל יש טיפולים רבים שנועדו לשפר את הכישורים החברתיים של הסובלים ממנה. ובגלל שיש להם חושים אחרים מפותחים, לפעמים דווקא בדרך הזאת זה עובד.

עולם מבולבל

אוטיזם היא תסמונת התפתחותית- התנהגותית, שהגורמים לה הם תורשתיים ונוירולוגים. לפי ההערכות, היום אחד מאלף ילדים מאובחן כאוטיסט, ואחד ממאה סובל מסימפטומים דומים. קשת ההפרעות האוטיסטיות מתארת דרגות שונות של ההפרעה. מאוטיזם קלאסי, תסמונת אספרגר, ותסמונת רט.

בשביל ילדים שסובלים מאוטיזם, העולם הוא מקום מורכב ומבלבל. ההפרעה משפיעה בעיקר על התקשורת שלהם עם הסביבה. הם מתקשים להבין ולהשתמש בתקשורת מילולית ולא מילולית. הם לא מבינים את הרגשות של אחרים ולא תמיד את הרגשות של עצמם. הם לא מגלים עניין או הנאה מקשרים חברתיים, וצריכים תמיכה רבה בכל שלבי החיים.


לאוטיזם אין טיפול, אבל יש שיטות רבות שהתפתחו במרוצת השנים כדי לעזור לסובלים מההפרעה לחיות איתה יותר בשלום. גם אז, בגלל שההפרעה כל כך מורכבת, הטיפול לא יעיל עבור כולם ולא באותה מידה.

צליל מכוון

אחת משיטות הטיפול שהוכחה כיעילה בטיפול בילדים שסובלים מאוטיזם, היא תרפיה במוסיקה. בגלל הקושי במיומנויות חברתיות ובמיומנויות שפה, משתמשים בשפה שכולם מבינים ויכולים להתחבר אליה ולתקשר דרכה. מוסיקה.

תרפיה במוסיקה היא שיטת טיפול שמשתמשים בה במסגרות טיפוליות וחינוכיות שונות, והיא מתאימה לטיפול בקשיים שונים. היא מרגיעה, היא מאפשרת להביע רגשות, להקשיב, לשתף, ללמוד, לדבר וגם לפתח מיומנויות של מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה וקואורדינציה. פעולות שלא כלולות ברפרטואר של אנשים שסובלים מאוטיזם.

בשביל תרפיה במוסיקה לא צריך לדעת לנגן. גם לא צריך להבין במוסיקה. צריך רק לתת לצליל, או לרטט (במקרה של קערות טיבטיות) לעשות את העבודה. כי הצליל או הרטט, מאזן את הגוף, מרגיע, מאפשר לשחרר חסימות ומעודד את כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף.

הלב של ליאת

ליאת לוי, מטפלת לא מעט שנים באוכלוסיה (אולי) המאתגרת ביותר לטיפול באמצעות תרפיה במוסיקה. כשהיא פתחה לי את הדלת עם חיוך גדול על הפנים, רציתי לשאול אם אמא בבית. אבל מסתבר שהילדה הקטנה הזאת היא בוגרת החוג לפסיכותרפיה הוליסטית. שם כולל לטיפול בשיחות בשילוב שיטות טיפול הוליסטיות שונות, וביניהן מוסיקה.

בשלב שבו היו צריכים לבחור מסלול התמחות בלימודים, הלב שלה הלך אחרי כל מה שקשור ברוח ואנרגיות, כמו אבני קריסטלים, הילינג ובעיקר מוסיקה וצלילים. את הסטאג' שלה היא עשתה במעון "שקמה". מעון שמטפל באנשים עם פיגור שכלי. עשרה אנשים בוגרים, מפגש אחד בשבוע וליאת לוי אחת. בזכות הצלחה מרשימה במיוחד עם אחת המטופלות, העולם שלה התחבר עם העולם שלהם, כנראה לתמיד. החיבור היה כל כך חזק, שזה הפך לנושא עבודת המחקר שלה. איך, דרך צלילים, אפשר לשפר מיומנויות של תקשורת בין אישית, בינם לבין הסביבה.

אחרי הלימודים הציעו לה להתנדב בכפר עופרים ולקח לה בדיוק שניה להסכים. ביום הראשון, מתוך מסע של שנתיים, אף אחד מהבוגרים לא דיבר איתה. אבל כנראה שהסבלנות משתלמת, כי יום אחד, אחד מהם (שעד לאותו רגע היא היתה בטוחה שהוא בכלל לא מדבר) קם ואמר לה תודה. הישג עצום לכל הדעות.

תדר אחר

עד לפני שנה היא עבדה רק עם ילדים שסובלים מאוטיזם. היום היא עובדת גם עם ילדים רגילים. גם במסגרת פרטית וגם בבתי ספר, בקבוצות מצומצמות של עשרה ילדים.

היא קוראת לזה "התדר האחר". פעילות שמשלבת מוסיקה, אבל לא מוסיקה רגילה. כלי הנגינה שלה הם קערות טיבטיות, דיג', נבל פה, תוף ים, תוף ג'מבה ועוד צלילים מיוחדים. "כל כלי נגינה הוא ייחודי. הדיג' למשל, מפיק קולות עמומים שמזכירים את הקולות ברחם".

היא מגיעה לשיעור עם כל הכלים שלה. פורסת אותם במרחב וכל ילד בוחר את הכלי שלו לאותו שיעור. היא מנגנת, מספרת להם סיפורים, ורואה איך לאט לאט הם מתחילים להירגע, מגלים סקרנות, בודקים את הכלים, מנגנים בהם, מאפשרים לה לנגן בהם, ולפעמים מניחים את כלי הנגינה על אזור מסוים בגוף שלהם.

אבל הכלים שלה הם לא רק כלי הנגינה. ליאת מגיעה עם כל מה שיש לה. כי חלק מהילדים מתחברים לנגינה, אבל חלק מגיבים דווקא למגע. עם חלק היא עובדת על בעיות רגשיות. עם חלק היא פשוט עובדת על כישורי חיים. להתלבש, להתקלח, להכין חביתה, לעשות כלים.

ההתחלה לא תמיד פשוטה היא מספרת לי. "צריך לבנות אמון והקשבה, לבדוק את הגבולות אחד של השני ורק אחרי זה מתחילה ההתקדמות. אבל אז, קורים דברים מדהימים". למשל, אחד מהילדים שהיא עובדת איתו כבר 4 שנים, עומד להשתלב בקרוב בבית ספר רגיל.

כשאנחנו יוצאות, לוי בדרך לאחד השיעורים שלה, עמוסה בתיקים וכלי נגינה עד מעל הראש, אני שואלת אותה מה האני מאמין שלה. לא לוקח לה יותר מדי זמן לענות לי. "שתהיה יותר קבלה של האחר בחברה".



אהבתם?

כתבות נוספות ממדור חוגים טיפוליים

תגובות (לא התפרסמו עדיין תגובות לכתבה זו)

בניית אתרים